Eerste collegeweek - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Eerste collegeweek - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Eerste collegeweek

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers,

Om te beginnen: voor degenen die liever kijken dan lezen, staan er zo'n 180 foto's op mijn facebookpagina.

De eerste collegeweek zit er inmiddels op, waarin we nog niet bijster veel hebben gedaan om eerlijk te zijn. Inmiddels heb ik mijn eerste vakantie hier, Chuseok (Korean Thanksgiving). Dit betekent dat ik tot en met woensdag geen colleges heb. Dit zorgt er al helemaal voor dat ik nog niet echt het gevoel krijg dat ik al begonnen ben met de studie.

Bij ieder vak werd de syllabus vrij uitgebreid besproken. Ze kennen hier geen 'blokken' van 8 weken zoals ik dat in Nijmegen gewend ben, waarna we een vak afsluiten. Ieder vak duurt namelijk 16 weken: het hele semester. Bij ieder vak hebben we wel te maken met 'mid-term exams'.

Bij het Koreaanse taalprogramma zijn we begonnen met het leren van klinkers en medeklinkers en dit valt nog niet mee, wat logisch is. Ik zal hier dus zelf veel tijd aan moeten besteden om dit enigszins onder de knie te kunnen krijgen.

De vakken die ik ga volgen, naast het taalprogramma, zijn:
- International Corporate Finance
- Mathematics for economics
- Stochastic Processes and Derivatives
- Korean Financial Markets: structures and issues, een vak speciaal voor uitwisselingsstudenten

Voor ieder vak staan 3 SKKU credits, wat ongeveer gelijk staat aan 6 ECTS per vak.

Bij het vak Stochastic Processes and Derivatives vertelde de docent dat het vak half in het Engels, half in het Koreaans gegeven zal worden, ten behoeve van de efficiëntie. Aangezien het mij wel een heel interessant vak lijkt, heb ik de docent gevraagd waarom dit het geval is, aangezien alle vakken van 'Global Economics', de opleiding waarvan ik vakken volg, in het Engels gegeven moeten worden. Hierop antwoordde de docent dat hij mij voortaan 1 à 2 uur in de week privé les wil geven met betrekking tot hetgeen hij in het Koreaans heeft uitgelegd, wat ik zeer op prijs stel.

Bij de vakken Mathematics for Economics en Stochastic Processes and Derivatives ben ik de enige uitwisselingsstudent, wat toch ook wel een beetje een vreemd gevoel is. Het zat er echter aan te komen, aangezien bijna iedere uitwisselingsstudent hier 'Business' studeert en ik 'Economics'. Het lijkt lastig om contact te krijgen met de Koreaanse studenten bij dit vak, wat ik uiteraard wel heb geprobeerd. Na dit na te hebben gevraagd bij een Koreaanse student die afgelopen semester in Nijmegen heeft gestudeerd, blijkt dat Koreanen over het algemeen heel bang zijn om in het Engels te praten aangezien ze twijfelen over hun capabiliteit om dit te doen.

Donderdagavond was er echter een bijeenkomst voor 'Global Economics' studenten, waarna ik er achter kwam dat er nog een andere 'Global Economics' uitwisselingsstudent is, die echter geen enkel vak volgt dat ik ook volg. De uitnodiging per mail hadden we echter verkeerd begrepen, aangezien het een avond betrof waarbij de studenten het personeel van een bar zijn, niet meer dan dat. Na uitgelegd te hebben dat we dachten dat het een avond was om meer studenten te leren kennen, wisselde 'het personeel' elkaar af om met ons, de uitwisselingsstudenten, een beetje te komen praten, wat aardig van ze was.
Toen bleek ook dat er een aantal studenten een beetje uit hun schulp kon kruipen en zeggen dat ze met mij samen in college zaten, wat ik uiteraard niet kon herinneren. Dit was het college van Mathematics dus ik hoop dat bij het volgende college het iets makkelijker wordt om een beetje in gesprek te komen met de Koreanen.

Vrijdag waren mijn colleges om 14.45u afgelopen. Direct daarna zijn we met een groep van ongeveer 20 personen naar een MT gegaan (wat staat voor Membership Training). Hierbij huur je met een groep een grote ruimte voor een avond/nacht, om relaxed wat te eten en te drinken samen en daar vervolgens ook te blijven slapen. De ruimte die wij hadden gehuurd was ongeveer 2 uur reizen en lag net buiten Seoul. Het was zeer gezellig alleen een nadeel was wel dat we op de grond moesten slapen...

Nadat we hier zaterdag van terug waren gekomen, zijn we naar 'Seoul Forest' gegaan, een mooi park midden in de stad, om wat bij te komen. Hierna hebben we een bezoek gebracht aan 'Gangnam' en de avond werd afgesloten door met de groep wat te drinken aan een water vlak bij het complex waar we gehuisvest zijn.

Aangezien het hier al sinds ik hier ben iedere dag makkelijk boven de 25 graden is, besloten we zondag naar het strand te gaan in Incheon, op zo'n twee uur reizen. Dit strand was echter niet echt de moeite waard, al hebben we wel een ontspannen dag gehad.

Maandag is er een bezoek gebracht aan Gyeongbukgung Palace. Het gehele complex met tempels is zeer indrukwekkend en het contrast met de moderne kantoorgebouwen eromheen was mooi om te zien. Nadat we dit hadden bezocht, zijn we doorgegaan naar het Goyang Stadium, in de hoop dat we nog aan kaarten konden komen voor de vriendschappelijke voetbalinterland Zuid-Korea - Uruguay en dit is gelukt. Het niveau van de wedstrijd lag laag, maar qua sfeer was het zeker een leuke avond!

Dinsdag (vandaag) heb ik met een groep opnieuw een bezoek gebracht aan Bukhansan National Park, maar dit keer gingen we echt naar een van de toppen van de bergen in het park. Het was een vermoeiende dag maar zeer de moeite waard!

Morgen is de laatste dag van een van de weinige vakanties hier. Ik geloof dat gedurende deze 4 maanden, dit de enige periode is waarin ik 5 dagen achtereen vrij ben. Voor morgen staat een bezoek aan het War Memorial en het War Museum van Korea op de planning.

Dit was het tweede reisverslag, ik heb geen idee wanneer de volgende komt, maar er zullen er ongetwijfeld nog genoeg volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 8230

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: