Alweer een maand - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Alweer een maand - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Alweer een maand

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers,

Ondertussen zit er alweer een maand van mijn verblijf in Seoul op, dus 25%. Nog steeds valt er ontzettend veel te doen hier! De tijd vliegt werkelijk voorbij en ondertussen moet ik er toch maar aan geloven dat er echt wat meer gedaan moet worden voor de studie. Vandaag heb ik mijn eerste presentatie gehad, welke prima is verlopen en ondertussen heb ik ook mijn eerste assignment al in moeten leveren. Tot nu toe is het allemaal goed te doen maar ik merk wel dat de studielast enigszins aan het toenemen is, wat misschien ook niet gek is aangezien er al 3 studieweken opzitten.

Mijn vorige reisverslag ben ik geëindigd bij de laatste dag van mijn vakantie hier. Het War Museum was op die dag helaas gesloten, dus hebben we alleen het War Memorial aan de buitenkant kunnen bekijken, wat zeker ook de moeite waard was. Ik ga uiteraard het War Museum nog wel een keer bezoeken gedurende mijn verblijf hier, maar ik moet even kijken wanneer dit het beste uitkomt.

Na twee dagen waarin ik colleges heb gevolgd, had ik alweer weekend. Vrijdagavond zijn we met een grote groep studenten uit geweest in een echt uitgaansgebied van Seoul, Hongdae. Dit is zo'n 30 minuten met de metro bij ons complex vandaan. Er is een 'playground' waar het erg chill is om gewoon rustig buiten op een pleintje een biertje te drinken, waar Koreanen ook vaak live acts uitvoeren. Nadat we daar een groot deel van de avond zijn geweest, gaan we naar een van de vele clubs in Hongdae. Aangezien de metro's 's nachts niet rijden, moeten we terug met de taxi, maar als je zorgt dat je met 4 personen bent is dit zeer goed te betalen, vaak iets meer dan 2 euro per persoon.

Het nadeel van de avondklok kwam ik echter wel weer tegen. Op een gegeven moment had ik het de betreffende avond wel een beetje gehad en samen met wat anderen besloten we alvast een taxi te nemen. We waren 4.15u terug, 3 kwartier te vroeg en deze tijd hebben we doorgebracht in de KFC om de hoek, aangezien deze in het weekend 24u per dag open is. Een avondklok blijft echter waardeloos.

De dag erna, zaterdag 13 september, hebben we, na eerst goed uitgeslapen te hebben, een bezoek gebracht aan FC Seoul in het 'World Cup Stadium'. Het was een derby, tegen Incheon United, alleen het was bij lange na niet uitverkocht. Er passen 66.000 toeschouwers in het stadion en er waren er zo'n 17.000. Desalniettemin was de sfeer prima, mede door de fanatieke aanhang van FC Seoul. Overigens is het wel prima te betalen, aangezien een kaartje maar zo'n 15.000 won kost (iets meer dan 11 euro). Aangezien ik sjaals verzamel van voetbalclubs waar ik een bezoek aan heb gebracht (met name in het buitenland), heb ik uiteraard ook een sjaal van FC Seoul gekocht. Daarnaast leek het me ook leuk om een shirtje te kopen, wat ik dus heb gedaan. We sloten de avond af in een café om de hoek van ons complex, aangezien Koreanen wel van Engels voetbal houden, wat voor ons op een mooie tijd wordt uitgezonden (23.00u), konden we mooi voor de avondklok van 01.00u nog een wedstrijdje meepakken in een café.

De dag erna, zondag 14 september, hebben we een bezoek gebracht aan een baseballwedstrijd in het Jamsil-stadium. Het was de laatste wedstrijd van het seizoen, dus we hadden weinig keus. Baseball is namelijk een zeer geliefde sport in Zuid-Korea dus we moesten dit op z'n minst eenmaal meemaken. Dit stadion was wél helemaal uitverkocht (capaciteit: 26.000) en er was werkelijk een fantastische sfeer. Met een score van 12-3 was er ook genoeg te beleven, dus daar hoefden we ook niet over te klagen. Overigens was ook dit weer zeer goedkoop: 8.000 won (ongeveer 6 euro)

15 september begon er weer een studieweek. Eigenlijk pas de eerste échte, aangezien het de eerste volledige studieweek is waarin we echt met de stof beziggaan en ons niet alleen bezighouden met het doorspreken van syllabi. Het niveau van de vakken loopt een beetje uiteen, maar ze zullen uiteindelijk allemaal aardig wat werk vergen aangezien het niveau gedurende het semester zal toenemen. Ik moet zeggen dat de Koreaanse les me erg goed bevalt, maar dat het wel ontzettend lastig is. Ik ben inmiddels (na de les van 22 september) in staat om in ieder geval de tekens (en combinaties ervan) uit te spreken en om aan sommige korte combinaties een betekenis te geven. Langere combinaties blijven echter gigantisch moeilijk en dat zal ik waarschijnlijk ook aan het eind van het semester nog niet beheersen. Ondertussen kan ik mijn naam al wel in het Koreaans schrijven: 톰

Woensdag 17 september hebben we na de colleges een wedstrijd in de Aziatische Champions League bezocht, aangezien FC Seoul zich namelijk gekwalificeerd had voor de halve finale van dit toernooi en ons eerste bezoek aan FC Seoul ons goed was bevallen. Dit keer besloten we om een kaartje te kopen voor plekken tussen de fanatiekere fans, wat voor een nog betere beleving zorgde dan gedurende ons eerste bezoek.

Op donderdag 18 september heb ik mijn eerste 'private class' gehad van het vak 'Stochastic Processes and Derivatives'. Ik moet zeggen dat me dit erg goed bevalt, aangezien ik direct alle vragen waar ik mee zit kan stellen en overal zoveel tijd voor kan nemen als ik nodig heb. Bovendien gaf de docent aan dat ik door het volgen van de 'private class' niet meer naar de reguliere colleges hoef te komen (deze zijn half in het Engels, half in het Koreaans) en dat ik voldoe aan de aanwezigheidsverplichtingen door puur naar de 'private class' te komen. Ik stel het aanbod van de docent van de 'private class' dus ook nog steeds zeer op prijs. Dit is denk ik wel één van de lastigere vakken die ik hier heb, dus wat dat betreft scheelt het ook dat ik een 'private class' heb. Overigens, voor degenen die denken dat het bijles betreft: dit is niet het geval. Het is een gunst van de docent omdat hij de reguliere colleges half in het Engels geeft en half in het Koreaans. Aangezien ik het vak graag wil volgen maar geen Koreaans kan, bood hij me dit aan als vervangend college.

Vrijdag 19 september heb ik mijn 'Alien Registration Card' op kunnen halen, zodat ik officieel niet meer illegaal in Zuid-Korea ben. 's Avonds hebben we een avond gehad met alle exchange students en buddy's van SKKU samen, om te genieten van 'fried chicken and beer'. Een groot deel besloot om daarna uit te gaan (in Hongdae) maar ik koos er dit keer voor om voor de avondklok terug te keren naar het complex, samen met iemand anders, aangezien we op zaterdag graag de Aziatische Spelen (Asian Games) wilden bezoeken. Deze worden dit jaar namelijk gehouden in Incheon, zo'n anderhalf uur hier vandaan met de metro. Het leek mij en een paar anderen een mooie gelegenheid om nog wat meer sportwedstrijden te bezoeken. Op zaterdag heb ik twee basketbalwedstrijden bezocht: Hong Kong - Mongolië en Koeweit - Malediven. Misschien zou je op het eerste gezicht niet zeggen dat het een goed niveau zou zijn, maar van de eerste wedstrijd was het niveau best prima moet ik zeggen. Echter, het krachtsverschil tussen Koeweit en de Malediven was bijzonder groot, bij rust stond het al iets van 60-15. Hierna besloten we dan ook maar te gaan. Wederom was een ticket trouwens, voor de twee wedstrijden, spotgoedkoop.

Na het bezoek aan basketbal zijn we gaan kijken naar andere interessante sporten om te bezoeken en toen kwamen we achter het bestaan van de sport 'sepak takraw'. Het is een typische sport uit Zuidoost-Azië. In Nederland noemen we dit voetvolley. Het is een spectaculaire sport, wat ook wel blijkt uit een filmpje dat ik op facebook heb geplaatst.

Inmiddels zit ik alweer aan het begin van mijn vijfde week hier en zitten er van deze week ook alweer 2 dagen op. Deze week en de twee opeenvolgende weken bevatten allemaal 1 vakantiedag: deze week ben ik op donderdag vrij, volgende week op vrijdag en de week erop weer op donderdag. Daarna heb ik geen enkele vrije dag meer doordeweeks, dus ik moet er maar even van genieten :) Komende zaterdag is er een bezoek gepland aan een Korean Folk Village, samen met buddy's en uitwisselingsstudenten, welke wordt afgesloten op de campus van Suwon, de andere campus van SKKU. Dit is een mooie gelegenheid om die campus ook eens te bekijken, zeker omdat het een indrukwekkende bibliotheek (van buiten) schijnt te hebben. Verder heb ik nog geen plannen voor de vrije dag van donderdag en zondag, maar het kan goed zijn dat ik één van beide dagen gebruik om een bezoek te brengen aan het War Museum, aangezien dat de eerste keer dat ik er ben geweest helaas gesloten was.

Verder hoop ik spoedig een weekend een bezoek te kunnen brengen aan Busan, de op een na grootste stad van Korea, helemaal in het zuiden. Ook hoop ik nog een keer een weekend naar een stad in het buitenland te gaan. Mijn enige lange weekend dat ik heb is van 9-12 oktober, dus mogelijk dat ik dan een tripje naar het buitenland ga maken.

Bedankt voor de interesse en ik zal jullie op de hoogte houden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 8234

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: