Tentamens voorbij, semester op de helft - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Tentamens voorbij, semester op de helft - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Tentamens voorbij, semester op de helft

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 Oktober 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers,

Wat vliegt de tijd toch voorbij, inmiddels is het alweer bijna november. Afgelopen week heb ik mijn eerste tentamenweek gehad. We ronden hier niet, zoals in Nijmegen, vakken af na 8 weken, maar we hebben 'midterms' en vervolgen de vakken tot en met eind december, waarin we 'final exams' hebben.

Over het algemeen heb ik een prima gevoel over gehouden aan mijn tentamens. Ik moest er twee weken hard voor werken maar dit heeft wel resultaat opgeleverd naar mijn idee.

Vlak nadat ik mijn vorige reisverslag heb geschreven, kreeg ik een uitnodiging per post met de boodschap dat "in opdracht van Hunne Majesteiten De Koning en Koningin zijner majesteits ambassadeur de eer heeft de heer T.S.M. Hudepohl uit te nodigen voor een ontvangst van de Nederlandse gemeenschap ter gelegenheid van het staatsbezoek van hunne majesteiten de koning en koningin aan de Republiek Korea". Kortom: een ontmoeting met de koning en koningin! Nederlandse inwoners van Zuid-Korea hadden via de site van de Nederlandse ambassade in Zuid-Korea namelijk de mogelijkheid gekregen om zich aan te melden om de koning en koningin te ontmoeten gedurende hun staatsbezoek aan Zuid-Korea. Officieel ben ik nu een inwoner van Zuid-Korea. Deze ontmoeting gaat plaatsvinden op dinsdag 4 november en dit is weer een ander hoogtepunt in mijn toch al fantastische periode hier! Overigens heb ik het idee dat iedere Nederlandse uitwisselingsstudent die zich heeft opgegeven, is uitgenodigd.

Over de afgelopen twee weken heb ik verder weinig bijzonders te schrijven, aangezien ik veel gestudeerd heb en tentamens heb gemaakt. Afgelopen vrijdag was het tijd om te vieren dat de tentamens erop zaten, dus toen zijn we met erg veel mensen uit dezelfde dormitory naar Hongdae (uitgaansgebied) gegaan, om daar bij een sportbar een 'Triathlon' te houden in: tafelvoetbal, darts, beerpong. Vervolgens werd de avond voortgezet bij een club in Gangnam, Ellui. Deze had sinds lange tijd haar deuren weer geopend en om één of andere reden kon je als je zei dat je van 'Explore Korea' was, gratis naar binnen. Dit was mede een belangrijke reden om te gaan, aangezien de entreekosten voor een club in Gangnam normaal gesproken 30.000 won zijn (22,50 euro). Het was één van de beste uitgaansavonden tot nu toe!

Na zaterdag (25-10) uitgeslapen te hebben, zijn we met een aantal jongens naar de grote rubber eend gegaan, die hier in een meer ligt. Deze rubber eend is van een Nederlandse kunstenaar en de eend doet vele grote plaatsen in de wereld aan en hij zou 'happiness and peace' moeten brengen. Eerlijk gezegd vond ik het leuker om te zien hoe gefascineerd alle Koreanen foto's/selfies ervan maken en dat ze rustig de tijd nemen om vanaf een grasveld ernaar te kijken, dan dat ik de eend zelf nou zo bijzonder vond. Maar uiteraard, vanwege mijn vaderlandse trots moest ik in ieder geval wel kunnen zeggen dat ik er naar toe ben geweest. Het was zo'n 40 minuten met de metro, dus we wilden wel de omgeving wat beter verkennen, aangezien het anders ook een beetje jammer zou zijn van de tijd. Er zijn een aantal grote shopping malls van 'Lotte' in de buurt van het meer, dus hier hebben we lange tijd kunnen rondlopen. Overigens is 'Lotte' een naam die je overal tegenkomt in Korea, of het nou in een supermarkt is, een shopping mall of een pretpark.

Vandaag (26-10) bestond alleen uit een bezoek aan de laatste wedstrijd van het seizoen van FC Seoul, welke eerlijk gezegd een beetje tegenviel. Desalniettemin was de sfeer wederom goed.

Inmiddels heb ik ook met 3 anderen een trip geboekt naar de Demilitarized Zone (DMZ), de grens met Noord-Korea. Hier gaan we vrijdag 31 oktober een bezoek aan brengen, wat een hele dagtrip zal worden. Je kunt er namelijk alleen heen als je geboekt hebt bij een 'travel agency'. Wij hebben hierbij gekozen voor de meest uitgebreide (en meest dure) trip, waarbij we in ieder geval een bezoek zullen brengen aan de '3rd infiltration tunnel' en de 'Joint Security Area'. Deze trip is één van de dingen waar ik op voorhand al zoiets van had dat ik daar sowieso een bezoek aan wil brengen, dus dan heb ik dat in ieder geval gedaan!

In de komende periode zou ik ook nog graag naar Busan (geheel in het zuiden van Zuid-Korea) gaan en naar de oostkust, waar één van de mooiste nationale parken van Korea schijnt te zijn, met de berg 'Seoraksan'. Ook ben ik er achter gekomen dat er in Seoel en directe omgeving nog genoeg dingen te doen zijn, dus ik ben er zeker niet bang voor dat ik me ga vervelen hier. Daarnaast moet er natuurlijk ook nog aan serieuze dingen gedacht worden, zoals het zoeken van een stage. Ook het voorbereiden van mijn trip naar Japan zal wat tijd gaan kosten. Ik heb inmiddels een ticket geboekt om op maandag 22 december naar Sapporo te vliegen (geheel in het noorden van Japan) vanaf Seoel en op zaterdag 3 januari vlieg ik terug naar Seoel vanaf Tokyo. Ik wil in ongeveer een week van Sapporo naar Tokyo gaan reizen, om vervolgens nog zo'n 4 à 5 dagen in Tokyo door te brengen. Dit wordt mijn eerste echte reis 'alleen' en ik zou dat graag eens willen ervaren.

Jullie horen snel meer van me!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 8254

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: