Het einde nadert - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Het einde nadert - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Het einde nadert

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

18 Januari 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers,

Over 12 dagen ben ik, helaas, alweer in Nederland. Helaas, omdat ik een fantastische periode heb gehad en ik eigenlijk nog helemaal geen zin heb om naar huis te gaan. Natuurlijk is het leuk en fijn om familie en vrienden weer te zien, maar ik ga deze tijd ongetwijfeld ontzettend missen.

Inmiddels is de 'winter school' iets minder dan 2 weken onderweg. De introductie hiervan was beduidend meer de moeite waard dan de introductie voorafgaand aan het semester. Na een gebruikelijk introductiepraatje, hebben we een lekkere lunch gehad, genaamd samgyetang. Hierbij zit er als het ware een hele kip in de soep. Ik had dat nog niet eerder gehad gedurende het semester, ook al is het typisch Koreaans. Het was lekker, maar ook wel een 'gedoe', aangezien je toch bij iedere hap die je neemt zit te klooien met de botten.

Hierna zijn we naar een toeristische wijk geweest, Insadong. Aangezien ik hier al meerdere malen ben geweest was dit voor mij niet meer zo bijzonder. Hierna kregen we echter een taekwondo-demonstratie en konden we zelf ook wat oefeningen doen, waarna we er ook nog een heus certificaat voor kregen. Aangezien Taekwondo dé typische Koreaanse sport is, is het leuk om dit ook eens gedaan te hebben. Zodra we klaar waren met Taekwondo, zijn we naar een Nanta-performance geweest. Ook iets dat typisch Koreaans is, maar waar ik gedurende het semester nog niet eerder ben geweest. Dit is een non-verbale 'kookshow', met humor. Het was erg leuk om dit mee te maken.

De 'winter school' zelf begon op woensdag 7 januari. Tot nu toe valt dit enigszins tegen. Bij de colleges over Koreaanse cultuur krijgen we vooral documentaires te zien. De meeste documentaires zijn wel erg interessant, maar de colleges zelf hebben weinig toegevoegde waarde. Ook het vak over Koreaanse business valt enigszins tegen. De colleges worden voornamelijk gegeven door een voormalig directeur in Marketing bij Samsung, maar de meeste dingen die hij zegt zijn vooral 'common sense'. Afgelopen donderdag was er echter ook een voormalig CEO van Samsung Electronics in de Verenigde Staten en deze persoon wist wél een verhaal neer te zetten, dus dit was zeker interessant. Uiteraard is het natuurlijk ook wel gewoon interessant om veel over het Koreaanse wereldbedrijf Samsung te horen.

Het leukste voor mij aan de 'winter school' is echter dat ik bijna iedere avond nog mensen ontmoet van gedurende het semester, om met die personen wat te eten en te drinken en afscheid te nemen. Hier heb ik in januari mooi alle tijd voor en dat had ik ook in december al aangegeven. Dit was een stuk lastiger aan het eind van het semester in december aangezien iedereen toen vrij druk was met het studeren voor de tentamens.

Afgelopen vrijdag, 16 januari, zijn we naar het Samsung Innovation Museum geweest in Suwon. In Suwon bevindt zich het 'Samsung Digital Complex', waar 36.000 personen voor Samsung werkzaam zijn. Het museum was zeer 'fancy', voorzien van allerlei, behoorlijk indrukwekkende, technische snufjes. We hadden er een rondleiding en het voelde wel alsof we echt amper tijd hadden om alles te bekijken, maar we houden het er maar op dat dit typisch Koreaans is, aangezien de Koreaanse cultuur toch al bekend staat als "palli palli", wat 'hurry, hurry' betekent.

Zojuist ben ik teruggekomen van een weekend in Jeonju. Dit is een stad ten zuiden van Seoel, zo'n 3 uur met de bus. We zijn hier met een groep van 7 studenten heen gegaan, waarvan iedereen hier overigens ook al tijdens het semester heeft gestudeerd. Jeonju is bekend vanwege zijn 'bibimbap', een erg lekker Koreaans gerecht waarbij rijst wordt gemengd met vlees, saus en allerlei groenten. Bibimbap vindt zijn oorsprong in Jeonju en het moet dan ook gezegd worden dat de bibimbap in Jeonju toch wel net wat lekkerder was dan de bibimbap in Seoel. Dat was echter ook wel terug te zien in de prijs.

Daarnaast bezit Jeonju de grootste Koreaanse Hanok Village. Hanok huizen zijn typische traditionele Koreaanse huisjes. De Hanok Village in Jeonju bestaat uit zo'n 600 van deze huisjes.

Daarnaast hebben we een bezoek gebracht aan een restaurant waar je bij iedere kan 'makgeolli' die je bestelt, heel veel kleine gerechtjes krijgt, waarvan ik later denk ik nog wel een foto op facebook zal plaatsen. Makgeolli is een 'rijst wijn', die in allerlei varianten te krijgen is. Ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van, maar in combinatie met al het eten dat we kregen nam ik er maar genoegen mee :) Aan het eind van de avond stond onze hele tafel vol met borden en schalen van al het eten en het was werkelijk spotgoedkoop. Voor 8 euro kon er toch echt bijna geen eten meer bij en hebben we ook nog eens goed kunnen drinken. De gerechtjes bestonden onder andere uit bulgogi (Koreaanse manier van bereiding van rundvlees), octopus, krab, abalone, noedels, mandarijnen, kimchi, kimchi-soep, mosselen, etc. Zulke restaurants zul je in Seoel niet tegenkomen, hier moet je altijd het eten en het drinken apart bestellen en volgt het één niet als gevolg van het feit dat je het ander bestelt. We hadden in de groep één iemand die alles heeft uitgezocht van de beste restaurants en het beste eten in Seoel, aangezien hij er zo gek op is. Hij was bovendien ook al één keer eerder in Jeonju geweest, dus het was erg makkelijk dat hij ons alle goede plekken kon laten zien.

We zijn één nacht in Jeonju gebleven, waarna we vandaag weer met de bus terug zijn gekomen. Het systeem met de bussen dat ze hier in Korea hebben is overigens ook wel noemenswaardig. Tussen (bijna) alle steden in Korea rijden zeer frequent intercity-bussen of express-bussen. Tussen sommige steden iedere 10 minuten. Op veel snelwegen is een aparte busbaan dus zodoende hoef je ook niet bang te zijn dat je last hebt van files en zodoende vertraging. De bussen zijn comfortabel, hebben genoeg beenruimte (zelfs voor mij, waar ik me over verbaas in Azië, aangezien het er in Europa toch vaak aan schort) en zijn bovendien erg goedkoop. Jeonju ligt meer dan 200 kilometer ten zuiden van Seoel, maar een retourtje met de bus kost omgerekend 18,50 euro.

De komende week bestaat uit het geven van een presentatie in de colleges over de Koreaanse cultuur, over de vergelijking tussen de groei van de Japanse economie en de Koreaanse economie na de Koreaanse oorlog. Daarnaast moeten er op vrijdag 2 kleine tentamens worden gemaakt om beide vakken af te sluiten. Voor volgend weekend heb ik nog geen concrete plannen. Volgende week maandag en dinsdag, 26 en 27 januari, zijn de laatste dagen dat we colleges hebben gedurende winter school, waarna er op woensdag een kleine 'graduation ceremony' volgt, waarna we met z'n allen naar 'Lotte World' gaan, een groot attractiepark in Seoel.

Daarna zal het tijd worden om de spullen te gaan pakken, aangezien donderdag 29 januari de dag van vertrek zal zijn... Rond middernacht (om en nabij 30 januari) zal ik vertrekken vanuit Incheon richting Doha, om daar over te stappen op het vliegtuig richting Frankfurt, een reis die in totaal iets meer dan 20 uur zal duren. De verwachting is dat ik dan rond het middaguur op vrijdag 30 januari zal landen in Frankfurt, waarna deze fantastische periode in Zuid-Korea (en zo'n kleine 3 weken Japan) er toch echt op zit.

Daar wil ik op dit moment echter nog niet aan denken en ik zal dan ook volop genieten van mijn laatste anderhalve week in Zuid-Korea. Dit was mijn laatste reisverslag vanuit Seoel, ik zal als ik terug ben in Nederland nog één afsluitend reisverslag schrijven over mijn laatste anderhalve week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 8220

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: