Start van week 8 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Start van week 8 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Start van week 8

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

13 Oktober 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers,

Inmiddels ga ik hier alweer mijn achtste week in. De tijd vliegt voorbij. Ik zal mijn reisverslag vervolgen bij waar ik gebleven ben na mijn laatste reisverslag.

Ik heb het war museum inmiddels kunnen bezoeken. Dit museum is zeer de moeite waard en je kunt er makkelijk een uur of 4 besteden als je alles goed wilt bekijken. Ook het bezoek aan een 'Korean Folk Village' was zeer de moeite waard, met typische koreaanse oude huisjes, gebruiken, performances en tempels. Dit was goed georganiseerd door HI-Club, de vereniging van alle buddies van de uitwisselingsstudenten. We sloten deze dag af met een barbecue op de Suwon-campus, wat een mooie gelegenheid was om eens een kijkje te nemen bij de architectonisch erg mooie bibliotheek op deze campus (voor degenen die het op willen zoeken: Samsung Library)

De zondag erna, 28 september, hebben we een bezoek gebracht aan een park, dat op een heuvel is gelegen midden in de stad (Namsan Park). Dit was een mooie plek om even lekker bij te komen van de vele activiteiten die we hier ondernemen. Vervolgens kwam iemand met het idee om 's avonds een lichtshow te bezoeken bij Gyeongbukgung Palace, wat zeer de moeite waard was. Hiervan staat inmiddels al een video op mijn facebookpagina.

Gedurende de week erop moesten de plannen voor de trip naar het buitenland in het weekend van 9-12 oktober maar eens concreet gemaakt worden. Uiteindelijk werd besloten om een retourtje Osaka te boeken, met het plan om de steden Kyoto, Osaka en Nara in Japan te bezoeken, samen met 1 ander. Hierover zal ik later meer vertellen in dit verslag.

30 september tot en met 2 oktober was er ook een festival gaande op de universiteit, wat zorgde voor leuke kraampjes met eten en drinken en een gezellige sfeer op de campus tot in de late uurtjes, met leuke acts. Dit festival was ter gelegenheid van het 616-jarig bestaan van de universiteit. Ieder jaar wordt er een festival gehouden ter gelegenheid van de verjaardag van de universiteit. Er werden hierbij gratis sweaters uitgedeeld, waar wij Nederlanders natuurlijk als de kippen bij zijn en uiteraard heb ik er dan ook één. Dit is natuurlijk ook een leuk aandenken.

Op zondag 4 oktober was er in Seoel een internationaal vuurwerkfestival. Hier gingen we 's middags al vroeg naar toe, aangezien de verwachtingen waren dat er meer dan een miljoen mensen op af zouden komen (wat waarschijnlijk ook daadwerkelijk zo was). We hebben toen lekker rondgehangen in het park aan de 'Han river' en dit werd goed afgesloten met een spectaculaire vuurwerkshow, met verschillende landen en thema's. Het vuurwerk ging als het ware de lucht in op de maat van de muziek. Zo had het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld het thema met muziek uit James Bond-films.

Inmiddels was de week aangebroken van mijn trip naar Japan! Woensdagochtend 8 oktober vertrok ik met het vliegtuig naar Osaka, om daar aan het begin van de avond af te spreken met de andere jongen om door te gaan naar Kyoto. Woensdag heb ik uitvoerig de tijd genomen voor het bezoek van Osaka Castle en het park eromheen. Aangezien het bijzonder lekker weer was, was dit geen enkel probleem. Ik ben nog door een Japanner aangesproken (het schijnt dat Japanners buitenlanders over het algemeen bijzonder vinden) en na een kort gesprek met deze vriendelijke man kreeg ik iets van zijn hobby cadeau, namelijk twee gevouwen oregami-werkjes. Ook dit is natuurlijk weer een leuk aandenken.

'S avonds liet de andere jongen, Thijme, lang op zich wachten. Aangezien mijn Koreaanse simkaart niet werkte in Japan, kon ik hem niet bereiken, maar na iets meer dan een uur na de afgesproken tijd, hebben we elkaar toch gevonden en zijn we doorgegaan met de trein naar Kyoto. Hier hadden we een goed hostel, vlakbij het station, dus ideaal gelegen.

Donderdag 9 oktober hebben we een bezoek gebracht aan Arashiyama, een wijk in het westen van Kyoto. Hier zijn diverse tempels te vinden, een 'Bamboo Forest' en een 'Monkey Park'. Dit was allemaal zeer de moeite waard. Ook kon je vanaf het station van Arashiyama met een treinrit van ongeveer een halfuur een bergpas door, langs een rivier. Ook dit was erg de moeite waard, het was een erg mooie rit! 's Avonds zijn we naar downtown Kyoto gegaan, waar een erg groot winkelcentrum is en vele leuke plekken om wat te eten en te drinken.

Vrijdag 10 oktober begon met een bezoek aan 'Fushimi-Inari'. Dit schijnt een van de beste plekken te zijn voor toeristen in Japan. Hier zijn 30.000 'shrines' (een soort van oranje bogen) langs lange paden gezet, waar je doorheen loopt. Dit is een wandelroute van ongeveer 4 kilometer en ook zeer de moeite waard. Hierna hebben we de trein gepakt om een wandeling te maken door Oost-Kyoto, met diverse mooie tempels en parken. We hebben aardig wat afgelopen deze dagen, om onze tijd zo goed mogelijk te kunnen benutten.
Toen we 's avonds terugkwamen in het hostel, kregen we lucht van het feit dat er een typhoon op Japan afkwam en deze zou het gebied van Osaka mogelijk aandoen op maandag, de dag van onze terugvlucht (vandaag, 13 oktober). Dit moesten we dus even goed in de gaten houden, maar uiteindelijk hebben we die dag nog niks besloten met betrekking tot de typhoon.

Zaterdag 11 oktober hebben we een bezoek gebracht aan Nara, wat ongeveer een uurtje met de trein is vanaf Kyoto. Dit stadje heeft een erg groot park, met zo'n 12.000 tamme reeën en enkele tempels, waaronder één hele grote. We waren al een paar keer enigszins teleurgesteld de dagen ervoor, omdat diverse tempels in de steigers stonden, maar deze stond dat gelukkig niet. In dit park hebben we een groot deel van de dag weten te besteden.
'S avonds moesten we helaas naar een ander hostel in Kyoto, aangezien ons eerste hostel zat volgeboekt voor de nacht van zaterdag op vrijdag. Dit tweede hostel was wat lastiger te vinden en ook niet zo gunstig gelegen, maar het was het enige nog beschikbare hostel in Kyoto voor die nacht. Dit kwam waarschijnlijk door het feit dat men in Japan een vakantie heeft rond deze tijd. Dit tweede hostel was bijzonder klein, met een erg kleine ruimte voor de douche en de lounge. Het was meer een klein woonhuis dat was omgebouwd tot een hostel. Ook dit is echter weer een ervaring en het had ook wel iets om dit een keer mee te maken. Het was in ieder geval duidelijk dat we er zondagochtend niet al te lang wilden verblijven.
'S avonds bleven we de ontwikkelingen met betrekking tot de typhoon goed in de gaten houden, maar er was nog steeds moeilijk wat te zeggen over wat er maandag zou gebeuren

Zondagochtend, 12 oktober, begon de dag met het kijken naar de ontwikkelingen van de typhoon. Het begon er zeer sterk op te lijken dat Osaka maandag 13 oktober getroffen zou worden. Hierna heb ik besloten dat ik zondagochtend terug wilde vliegen naar Seoel, aangezien ik geen risico wilde nemen en bovendien zo goed als alles gezien had wat ik wilde zien in Osaka, Kyoto en Nara.

Eerst hebben we gisteren nog een bezoek gebracht aan het gouden paviljoen. Dit was erg toeristisch, maar het moet gezegd worden dat dit er wel heel mooi uit zag, zeker in combinatie met het parkje eromheen. Hierna hebben we de trein gepakt naar Osaka, om vervolgens gebruikmakend van de wifi in ons laatste hotel, een vlucht te boeken voor zondagavond. Ik ben dus gisteravond teruggekeerd in Seoel. Thijme besloot echter te blijven, aangezien hij nog wat dingen wilde verkennen in Osaka. Zijn vlucht is vandaag geannuleerd en hij hoopt morgen (dinsdag) terug te kunnen keren, afhankelijk van de omstandigheden in Kansai (het gebied van Osaka en Kyoto).

Om dit reisverslag af te sluiten, eindig ik met mijn plannen voor na dit semester (vanaf 20 december), voor degenen die het nog niet meegekregen hadden via facebook: ik heb besloten om hier geen tweede semester te gaan studeren. Het bevalt me hier echt uitstekend, maar ik wil graag stage gaan lopen in het tweede semester, wat me waardevoller lijkt. Echter heb ik wel besloten om de 'winter school' hier te gaan volgen, met betrekking tot 'Korean business and Korean culture in an international context'. Nu volg ik namelijk voornamelijk vakken met betrekking tot economie die ik ongetwijfeld ook in bepaalde vormen in Nederland had kunnen volgen, maar het lijkt me ook interessant om meer te leren over het Koreaanse bedrijfsleven. Natuurlijk leer ik puur door hier 4 maanden te wonen al genoeg over de cultuur, maar het lijkt me ook interessant hier meer over geleerd te krijgen met betrekking tot het bedrijfsleven. Deze 'Winter School' is van 6 januari tot en met 28 januari. Inmiddels heb ik mijn vlucht terug naar Nederland geboekt: 30 januari zal ik terug zijn op Nederlandse bodem.

In de kerstvakantie is het plan om Japan opnieuw te bezoeken, maar dit keer Tokyo en het noordelijk deel van Japan. De trip naar Japan is me namelijk erg goed bevallen en ik zou graag meer van het land zien.

De komende twee weken moet er even aan iets anders gedacht worden, aangezien er zowel deze week als volgende week tentamens op de planning staan. Nu kan het harde studeren hier écht gaan beginnen, wat ook zeker wel nodig is, aangezien het niet allemaal even makkelijk is. Wat te denken van de Koreaanse taal...

Bedankt voor de interesse, jullie horen van me!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 8224

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: