Eerste reisverslag! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu Eerste reisverslag! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Tom Hudepohl - WaarBenJij.nu

Eerste reisverslag!

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

31 Augustus 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Beste lezers!

Hier is dan eindelijk mijn eerste reisverslag vanuit Seoul. Het heeft even geduurd, maar alles heeft een reden. Dit is eigenlijk namelijk pas het eerste moment waarop ik rustig achter mijn laptop kan gaan zitten. Het is nu zondag, terwijl ik dinsdag al hier ben aangekomen, dus kun je nagaan! Het is werkelijk van het een naar het ander, een en al ervaren en ondervinden. Ik zal in chronologische volgorde verslag doen van wat ik de afgelopen week heb gedaan.

Maandag 25-8: het is zover: vertrek naar Seoul! Op vliegveld Düsseldorf neem ik afscheid van pap, mam, broer en zus, om op z'n minst 4 maanden weg te blijven, in het verre Zuid-Korea. Op z'n minst, aangezien ik hier 4 maanden ga studeren, maar wellicht kies ik wel voor een jaar. Dat zal zich allemaal de komende maanden uitwijzen. Voor een vlucht van 6,5 uur vertrek ik naar Abu Dhabi om daar 2 uur overstaptijd te hebben voor de vlucht naar Seoul, wat ongeveer 8 uur vliegen is. Met zo'n 3 kwartier vertraging vertrek ik uiteindelijk uit Abu Dhabi, waar het 2 uur later is dan in Nederland. Door van tevoren in te checken had ik op beide vluchten veel beenruimte, dus dat was bijzonder prettig. Ik wist dat ik op de vlucht van Abu Dhabi naar Seoul moest gaan slapen, aangezien ik gedurende de nacht zou vliegen. In Seoul is het 7 uur later dan in Nederland. Rond 12 uur 's middags, lokale tijd, land ik in Seoul. Het is inmiddels een dag later dan in Nederland en de tijd in Nederland is dan 5 uur 's nachts.
Helaas ben ik er niet in geslaagd te slapen gedurende mijn vlucht van Abu Dhabi naar Seoul, dus ik kwam erg vermoeid aan op Incheon International Airport.

Inmiddels is het dus dinsdag 26-8: aangezien ik had aangegeven dat ik graag gebruik zou maken van een pick-up service op het vliegveld, stond deze netjes op mij te wachten met een blaadje 'SKKU 2014'. Hier ontmoette ik 2 jongens die in hetzelfde complex gehuisvest zijn als ik, een Nederlander en een Oostenrijker. Dit maakt het gelijk makkelijk om gedurende de rit naar het complex wat met elkaar te praten en elkaar te leren kennen. Eenmaal aangekomen bij het complex bleek dat de beheerders geen Engels kunnen, alleen Koreaans, dus als we ergens problemen mee hebben is dat bijzonder lastig te communiceren.
Echter werd ik wel netjes naar mijn kamer gebracht en liet men de code van de deur zien. Verder werd, enigszins gebrekkig, uitgelegd hoe de airco werkt, want ja, gelukkig hebben we airco op de kamer! Anders zou het niet te harden zijn, aangezien het hier nu iedere dag makkelijk 30 graden is. Ik deel mijn kamer met een andere jongen. Die is ook Nederlands, dus dat maakt de communicatie makkelijk. We delen samen een badkamer, dus dat is goed te doen. Verder hebben we ook een wasmachine en een droger met z'n tweeën. Hoe deze werkt is de vraag aangezien er alleen maar Koreaanse tekens op staan. Dit is echter op dit moment nog niet van belang. Verder hebben we een eigen koelkast en vriezer.
Nadat ik mijn spullen op de kamer had gedropt, ging ik met de andere twee jongens de buurt verkennen. We hebben direct wat boodschappen gedaan bij een lokale supermarkt. Het leek wel een markt, aangezien er door de hele supermarkt alleen maar werd geschreeuwd om producten aan te prijzen (zo leek het althans, uiteraard verstond ik het niet :)). De Nederlandse jongen met wie ik werd opgehaald van het vliegveld ging die avond eten met zijn buddy vanuit de universiteit en wat anderen uit zijn groepje en vroeg of de Oostenrijker en ik zin hadden om mee te gaan. Dit deden we uiteraard. Op die manier leerden we gelijk wat Koreanen kennen. We gingen naar een Koreaans restaurant, waar we netjes onze schoenen uit moesten doen en op de grond moesten zitten. Met mijn lange benen onder de lage tafels was dit nogal lastig. Bovendien moesten we eten met stokjes, waar ik zeker nog niet aan gewend was en dit ging dus ook niet gemakkelijk. Het eten smaakte echter wel erg goed! Hierna zijn we naar een bar gegaan, waar we bier hebben gedronken (Cass is het bier dat hier voornamelijk gedronken wordt) en Soju, een zeer goedkope alcoholische drank die hier ook veel wordt genuttigd. Er kwamen echter ook 3 grote pannen met eten op tafel. Ik vroeg aan de Koreaanse buddy of dit normaal was, om weer te eten terwijl we net uit eten waren geweest. Volgens haar was het zeer normaal om bij veel gelegenheden waar ze drinken, ook te eten en dat ik daar maar aan moest wennen. Kon ik gelijk weer oefenen aan het eten met stokjes :). Naderhand hebben we nog wat typisch Koreaans ijs gehaald en toen was de dag voorbij. Inmiddels was het kaarsje voor mij ook bijna uitgegaan aangezien ik op dat moment al rond de 36 uur achter elkaar wakker was.

Woensdag 27-8 werd ik om 15.30u wakker. Het was duidelijk dat ik wat slaap had in te halen. Aan het eind van de middag ben ik samen met een Fin die ik reeds kende via Facebook, een andere Fin en een andere Nederlander naar de campus gegaan, om daar vast het een en ander te verkennen. De universiteit ligt op een vrij steile heuvel, dus dat wordt iedere dag aardig klimmen. Daarna zijn we naar een typisch Koreaans restaurant gegaan. Wat heet typisch: Koreaanse bbq. In veel restaurantjes krijg je rauw vlees, wat je zelf bereidt op een soort bbq midden in de tafel. Vaak zijn deze gerechten voor minimaal 2 personen, aangezien Koreanen niet alleen ergens uit eten gaan of eten halen. Deze restaurantjes zijn goed betaalbaar. De dag werd afgesloten met een bezoek aan een bar in de buurt van de huisvesting. Hier moesten we uiterlijk 00.45u vertrekken, aangezien we in ons complex, jawel, een avondklok hebben. Van 01.00u tot 05.00u zit de buitendeur op slot en kom je het gebouw niet in of uit. Als reden geeft men aan dat men de rust wil waarborgen van degenen die willen slapen. Ik had er deze avond totaal geen problemen mee aangezien ik nog steeds geen goed ritme te pakken had en bijzonder moe was.

Donderdag 28-8: de eerste dag op de universiteit! Rond 11u ging de wekker om rond 13u te vertrekken richting de universiteit voor de introductiedag. Dit deden we met een grote groep uit hetzelfde complex. Naar de universiteit is het eerst 5 minuten lopen, dan ongeveer 5 minuten met de metro en dan nog een minuut of 10 lopen. Dit is dus wel te doen. De gebouwen op de universiteit zien er zeer modern uit. In een grote theaterzaal werden we ontvangen en we leerden onze buddy's kennen samen met de anderen uit het betreffende groepje. We kregen een basispraatje te horen over van alles en nog wat met betrekking tot de universiteit. Ook moeten we een röntgenfoto laten maken van onze borst. Waarom dit nodig is werd niet verteld, maar goed. Na het informatieve praatje, kregen we een rondleiding over de campus en konden we onze buddy beter leren kennen. Het geheel werd afgesloten met eten en drinken, wederom met stokjes, goede oefening. Hierna gingen we met alle studenten en buddy's door naar een bar/club, waar we bier en soju gingen drinken en wederom kwamen er grote schalen met eten op tafel. Na kort richting mijn kamer te zijn geweest tussendoor, gingen we door naar een club in een van de uitgaansgebieden van Seoul, Itaewon! Hier konden we eerst met de metro komen, maar aangezien de metro's 's nachts niet rijden, moesten we terug met de taxi, welke echter zeer goed te betalen is. Overigens kost een ritje met de metro hier 1050 won, wat hetzelfde is als 0.76 euro en dus ook goed te betalen. We kwamen gedurende de avondklok terug, welke dus niet geheel op leek te gaan. Het hek was gesloten (maar niet zo hoog), maar de deur kon gewoon geopend worden :)

Vrijdag 29-8 heb ik uiteraard eerst uitgeslapen, na het uitgaan. Aan het eind van de middag zijn we met een aantal jongens naar het Immigration Office gegaan, aangezien ons tijdens de introductie was verteld dat iedere student zich daar moet melden om een Foreigner Registration Card te krijgen, anders word je als illegaal gezien. Aangezien het zeer druk is momenteel kan ik de kaart pas 19 september ophalen. 's avonds hebben we, nadat een stortvloed aan regen was opgehouden, de Seoul Tower bezocht. Met een kabelbaan konden we de heuvel op waarna we de toren in konden. Dit was werkelijk een prachtig uitzicht, wat ook te zien is op de foto's op facebook. Er is veel night life hier in Seoul, het lijkt alsof bijna alles van overdag, 's nachts gewoon doorgaat. Dit is erg gemakkelijk, aangezien ook kleine supermarktjes dus 's nachts open zijn. Dat er veel night life is was ook te zien aan de vele verlichting van bovenaf uit de toren. De toren is overigens zeer goed te betalen, 9000 won. Hierna besloten we terug te wandelen van de heuvel, wat ook de moeite waard was. De dag werd wederom afgesloten met een biertje bij een bar in de buurt en we waren keurig terug voor de avondklok.

Zaterdag 30-8 hebben we met een deel van het 'echte' centrum bezocht van Seoul, maar dan voornamelijk op het gebied van business leek het, gezien de vele hoge gebouwen en onder meer 'Seoul Finance Centre'. Dit was desalniettemin de moeite waard. 's avonds zijn we wederom uit gegaan, maar ik had samen met de Fin die ik reeds kende en een andere Nederlandse jongen besloten om ervoor te zorgen dat we voor de avondklok terug zouden zijn, aangezien we in een facebookgroep hadden gelezen dat er een groep naar Bukhansan National Park zou gaan op zondag en deze groep zou 11u vertrekken. Met de taxi gingen we terug. Dit nam echter langer in beslag dan we dachten en kostte dus ook meer dit keer. We waren te laat voor de avondklok, maar wisten net als donderdag om desondanks binnen te komen, gelukkig.

Zondag 31-8 bestond dus uit een bezoek aan Bukhansan National Park. Een buddy van één van de studenten wist waar we heen moesten, dus dit maakte het makkelijk. Sommige paden leken niet geheel gemaakt voor voetgangers, maar ach, de locals deden het ook dus waarom wij niet? Het resultaat is te zien op veel mooie foto's, het uitzicht was echt bijzonder mooi, zowel over de stad als over de rest van het natuurgebied. De wandeling door het gebied nam veel tijd in beslag, maar het was absoluut de moeite waard en ik was erg blij dat ik om deze reden gisteravond niet ben uitgegaan. Ik had echter wel wandelschoenen kunnen gebruiken, maar ja, niet alles past nou eenmaal in de bagage.

Morgen is de eerste collegedag. Zeer benieuwd hoe dat gaat verlopen. Het begint gelukkig rustig, met slechts het Korean Language Program dat start op 16.30u. Daarvoor is het echter de bedoeling om te kijken naar een Koreaanse simkaart, zodat ik hier overal internet heb en goedkoper kan bellen/smsen. Tevens denk ik dat ik ga proberen om de röntgenfoto te laten maken. Ben zeer benieuwd hoe goed de mensen me kunnen helpen en of ze in staat zijn me te begrijpen.

Dit was mijn eerste reisverslag. Het is erg lang geworden, maar ik dacht: als ik doe, dan doe ik het goed. Mede omdat jullie zo lang hebben moeten wachten om wat te lezen van hetgeen ik hier beleef. Ik weet niet wanneer ik het volgende reisverslag plaats, maar ik zal jullie op de hoogte houden!





  • 31 Augustus 2014 - 19:24

    Roberto En Ria:

    Hallo Tom,
    Leuk om je eerste ervaringen in Seoul te kunnen lezen, fijn dat het je goed gaat tot nu toe.
    Wij wensen je een hele fijne tijd toe en veel succes!

  • 01 September 2014 - 20:37

    Annelies En Willy:

    Beste Tom,
    Uit het verslag blijkt wel dat je het enorm naar je zin hebt.
    Blijf de komende maanden genieten van alles in Korea!

Tags:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Student Financiële Econonomie en European Law in Nijmegen. Naar Seoul om Global Economics te gaan studeren.

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 8229

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studieperiode Seoul

Landen bezocht: